westpier, tandarts
Vullingen bij Tandartspraktijk Westpier in Zwijndrecht

Wat u moet weten over het plaatsen van vullingen:

Wanneer er een gaatje is ontstaan een is (een deel) van de tand aangetast door tandbederf. Het doel van de vulling is voorkomen dat het gaatje groter wordt en het terugbrengen van de originele staat en vorm van de tand.

Bij Tandartspraktijk Westpier werken we uitsluitend met vulmateriaal (composiet) passend bij de kleur van uw tanden, zodat u er niets van zult zien! Composiet is uitermate geschikt ter cosmetische verbetering van de lach, zo wordt het gebruikt bij restauratie van (gebroken) voortanden en andere zichtbare delen. Ook kan een vulling bij gevoelige tandhalzen (dit kan ontstaan door te hard poetsen) verdere pijnklachten verhelpen.

Hoe wordt een vulling gemaakt?
Voordat de tandarts start met de benadeling zal er met u besproken worden of u een verdoving wilt. Wanneer een gaatje klein is, is een verdoving niet altijd nodig. Veel patiënten zijn huiverig voor de verdoving. Wij verdoven u zonder dat het pijn doet.

Vervolgens boort de tandarts het aangetaste gedeelte weg. Nadat de kies schoon en droog is gemaakt, wordt deze laag voor laag gevuld en uitgehard een speciaal blauw licht.

Na de behandeling
De tand kan na de behandeling nog wat gevoelig zijn. Meestal gaat dit binnen een paar weken over. Probeer etenswaren te vermijden die tot gevoeligheid leiden, zoals: zoetigheid, warme en koude dranken.

Na verloop van tijd kan de vulling bij de aanhechting wat gaan verkleuren, zeker wanneer een u veel koffie, thee, rode wijn of andere kleurstof houdende voedingsmiddelen eet en drinkt.

Als u tandpijn blijft houden nadat u een diepe caviteit heeft laten repareren, kan dit erop wijzen dat de tand of kies toch niet meer gezond is. Als dit het geval is, heeft u een wortelkanaalbehandeling nodig.