tandheelkundig, zwijndrecht
Tandvleesontsteking behandeling

Wat u moet weten over ontstoken tandvlees:

Wat is ontstoken tandvlees?

Bloedend, rood of gezwollen tandvlees duidt meestal op ontstoken tandvlees. Uw tandvlees kan overal ontstoken zijn. Maar de ontsteking kan ook plaatselijk zijn, bijvoorbeeld tussen 2 tanden of kiezen. Ontstoken tandvlees gaat soms samen met een vieze smaak in de mond of met een slechte adem. Het doet zelden pijn, maar het tandvlees kan wel gevoelig zijn als u het aanraakt. Dat merkt u als u tandenpoetst, tandenstokers, ragers of flossdraad gebruikt. Soms is uw tandvlees ontstoken, maar is er niets te zien. Gelukkig kan uw mondhygiënist of tandarts de ontsteking wel vaststellen. Tijdige behandeling van ontstoken tandvlees, kan uw tanden en kiezen behouden.

Wat is de oorzaak van ontstokentandvlees?

Tandplak op de overgang van uw tandvlees naar uw tand of kies en de tandplak die tussen uw tanden en kiezen zit, veroorzaken ontstoken tandvlees. Als u de tandplak niet goed verwijdert, zorgen de bacteriën in de tandplak ervoor dat uw tandvlees ontstoken raakt. Niet verwijderde tandplak kan hard worden en verkalken tot tandsteen. Aan tandsteen hecht zich makkelijk weer nieuwe tandplak. Hierdoor raakt het tandvlees steeds meer ontstoken. Tandplak is lastig te zien. Een tandplakverklikker is een handig hulpmiddel om tandplak zichtbaar te maken.

De relatie tussen chronisch ontstoken tandvlees (parodontitis) en hart en vaatziekten is reeds bewezen. Tussen mondgezondheid en diabetes worden steeds meer oorzakelijke verbanden aangetoond. Het belang van een juiste mondhygiëne strekt dus inmiddels veel verder dan alleen het voorkomen van gaatjes. Het is bekend dat de kans op bepaalde aandoeningen hoger ligt bij aanwezigheid van parodontitis. Onder deze aandoeningen vallen: Longontsteking, Alzheimer, Stress en burn-out, Reuma, Diabetes en Hart- en vaatziekten.

Hoe wordt ontstoken tandvlees behandeld?

Je tandarts en of mondhygiënist kijkt naar de ruimte tussen je tandvlees en tanden. Hoe dieper de ruimte, hoe ernstiger de ontsteking is. Als je op tijd naar de mondhygiënist gaat en de ontsteking nog in de beginnende fase zit, is het al voldoende om de tandsteen te laten verwijderen. Mocht je een behandeling nodig hebben, dan maakt je mondhygiënist een behandelplan. Beoordeel nooit zelf de ernst van de situatie: laat het altijd door een mondhygiënist doen.